søndag 9. mars 2014

Sparkiaden 2014


Lørdag 25/1 var det Sparkiade i Lakselv. Sparkiaden er en årlig happening og dette var den 10. i rekken. Teamet var galla. Jeg bestemte meg for å være isdronning i år. Min gode venninne, og sparkepartner, ville også være isdronning. Ettersom vi bor på en liten plass og det er vanskelig å få tak i ting og tang så får man lage det selv eller bestille. Disse vakre kronene har jeg laget selv og jeg vil vise deg hvordan du kan gjøre det. For dette kostymet ble jeg belønnet med "Beste kvinnelige kostyme" - en billett til festbuffe på arktiske matdager.

Her er oppskriften:



Kronen skal være 17 cm høy foran og gå litt på skrå mot baksiden.


Mål opp 17 cm og tegn en linje og klipp til.



 Brett inn kanten.


Finn fram aluminiumfolie og matpapir.


Lag staver og stjerner med limpistol. Disse skal være i varierende lengde.



Klipp dem ut når de er kalde og har stivnet.




Fordi limet blir fast i matpapiret så må man legge stavene i vann slik at papiret løsner. Ta løs papiret og legg dem til tørk på et tørkepapir. 


På samme måte lager du staver på aluminiumfolie. 


Aluminiumfolien rives forsiktig av. Under ser vi forskjellen - de med aluminiumfolie blir ikke transparente. Under ser du hvordan de blir seende ut. Med folie til høyre i bildet.


Disse neglelakkene syntes jeg passet bra til kronen. 



Fargelegg stavene med neglelakk. Kombiner gjerne flere lakker og avslutt med glitterlakk.



Lim stavene fast i kronen med limpistol. De lengste foran og så kortere på sidene. Lim stjernene oppå stavene. Jeg har brukt  klistremerkestjerner og små rhinestones som skinner. 



 
Den ferdige krona.


Nederst har jeg satt fast en kant med glassperler. Disse er trædd på en metalltråd og liksom sydd på. Gjennom fra baksiden, perle på, metalltråd igjennom fra forsiden til baksiden, gjennom fra baksiden osv... I tillegg til dette festa jeg små batteri med lys bak krona som man kunne slå på med en liten bryter slik at krona skinte i mørket.

inspirasjonsvideo til makeup: http://www.youtube.com/watch?v=nUjND8NshjY

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Sommertur: Okselv - Stabbursnes for dummies

Jeg gikk alene fra Okselv til Stabbursnes fredag 17. til lørdag 18. juli 2015. Går du motsatt vei av min rute vil du få stigning de førs...