tirsdag 18. mars 2014

Gjenbruk - 9 jeans ble til et flott lappeteppe

Jeg hadde en hel haug med gamle bukser i skapet. What to do with them?
På nettet søkte jeg på "recycled jeans" og fant et lappeteppe som inspirerte.

http://miaslandliv.blogspot.no/2011/01/denim-love.html


Jeg liker den mosaikkaktige looken på dette teppet. Stoffets egenskaper kan bli brukt til fulle, det at man kan frynse opp kantene i stoffet. De frynsete hvite kantene i denimen gir et rustikt utseende og rammer inn jeans bitene. 

Hvordan gjør man det? Få en liten hjelper til å plukke ut gamle jeans. Jeg fant ni jeans som jeg hadde sluttet å bruke. 


Klipp av bena.


Og den nederste kanten på buksene. La en venn leke med dem:)




Lag en mal på 16 x 16 cm. Tegn på stoffet med et stoffkritt.


Få eksperthjelp hvis du ikke klarer det selv.



Det blir ganske mange biter. Jeg fikk 60 stykker. Legg de utover gulvet i det mønsteret du vil ha.





Sy dem sammen slik at kantene blir på framsiden.



Jeg sydde sammen en og en lapp og deretter langsetter kanten. Husk at kantene skal vende opp.


La hjelperen sjekke resultatet. Vask teppet på 40 grader i maskinen. I vaskeprosessen dannes frynsekantene. Det blir mange lange tråder når man tar teppet ut av maskinen. Klipp av disse. Obs! Det tar litt tid. Sett teppet i tørketrommelen eller la det lufttørke. 


Det slitte jeansstoffet gir et mykt slitesterkt teppe. Dette teppet ble 88 x 147 cm. 



Se hvor fin den ytterste kanten også ble:)
















1 kommentar:

  1. Å, dette ble skikkelig stilig:)) dette må jeg prøve. Takk for tips!

    SvarSlett

Sommertur: Okselv - Stabbursnes for dummies

Jeg gikk alene fra Okselv til Stabbursnes fredag 17. til lørdag 18. juli 2015. Går du motsatt vei av min rute vil du få stigning de førs...