onsdag 25. august 2010

Oppussing av campingvogn

Jeg kjøpte en Hobby Seestern 1979 modell i fjor. Jeg har hatt litt problemer med å bruke den ettersom jeg ikke likte interiøret noe særlig. Det var blondegardiner, vegg-til-vegg-teppe og bruntoner i vogna - typisk campingvogninteriør. Det virker ikke som om det har vært særlig utvikling hva farger og dekor angår i caravanverden.
Jeg glemte å ta bilder før jeg begynte oppussingsarbeidet, men dette er en vogn som en nesten helt lik min både når det gjelder farger og interiør:



Jeg måtte først tømme vogna og ta løs skapdører og lister rundt vinduene. Disse skulle males og sprayes.


Det er viktig med godt grunnarbeid. Jeg satte maleteip rundt alle vinduene. Alt som skulle males ble vasket med vann, med salmiakk i, for å fjerne skitt og fettbelegg.

Skapdørene med pusset med fint sandpapir for at malingen skulle feste bedre. Deretter ble skapdører og vegger malt med to lag sperregrunn.


Dekselet til gassovnen var brunt og kjedelig. Jeg spraylakkerte det med sølvspray. Ingen god idè ettersom det ikke ble vannfast. Måtte male over med hammerslaglakk (to strøk).



Men listene kunne sprayes:)

Kjøleskapet fikk også et par omganger med spray (det var også brunt).


70-tallsputene har gjort sin jobb. Jeg tok av alle trekkene, demonterte dem og tok bort glidelåsene (alle var i orden:)) Knappene skal jeg ikke bruke igjen. De er vonde både å sitte og å ligge på. Vekk med dem!


Jeg nummererte alle trekkene og målte opp hvor mye det gikk av møbelstoff og stoff til å ha under putene.


Alt måtte nummereres ettersom det var forskjellig størrelse på nesten alle putene.


Jeg har sydd putene selv. Jeg valgte grått stoff til å ha under putene... Det grå stoffet kan kjøpes her: http://www.stoffogstil.no/Katalog/Bolig.aspx?group_id=6291&articleid=24430


... og svart møbelstoff på framsida. Kan kjøpes her: http://www.stoffogstil.no/Katalog/Bolig.aspx?group_id=4507&articleid=17760



Under gardinene skal det være svarte blendingsgardiner.


Jeg er ingen stor fan av vegg-til-vegg-teppe. Ut med det!

Vegg-til-vegg-teppet var veldig lett å fjerne. Under var det finèrplater.

Her har jeg lagt 3mm isolasjon på gulvet før platene skal legges.


Klikklaminatet er lagt. Fikk hjelp til dette fordi jeg ikke er så god på det selv:(

Her er det ferdige resultatet:) Dette er kjøkkendelen. Nå ser man hvor fine listene rundt vinduet ble. Jeg har ikke tenkt å ha gardin foran dette vinduet.
(Litt lenger ned på sida kan dere se et bilde av skapknottene).

Her er "sovehula" mi. Denne delen kan selvfølgelig også gjøres om til sofagruppe, men jeg har tenkt å ha det som soverom. Under senga har jeg satt en kurv man kan ha sengetøy i. Istedet for den brune foldedøra har jeg satt en gardinskinne og hengt opp en svart gardin (til høyre). Under skapene har jeg limt fast ledlamper. Disse går på batteri og er veldig praktiske. Kan kjøpes her:http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/cat_21/PID-590066(SparBase).aspx


Her er sofagruppa. Under alle putene har jeg satt antiskliunderlag. Sølvputa i hjørnet er sydd av en kjole. Her kan man se litt av ovnen jeg malte (til venstre). Bordbenet ble også malt med hammerslaglakk.

Skapknottene anno 2010. Kjøpt på Europris. 11 kroner for 2 stk.

Kjøkkenskuffa. Den hadde en tendens til å ramle ut når man skulle åpne den. Dette løste jeg ved å sette en krok i skuffa og en i veggen bak og festet en snor imellom. Dessuten var plastskuffa for stor for skuffa, men det gikk helt fint å sage den mindre:) Jeg kjøpte nytt bestikk i en fresh farge.


Dette ble brukt: 2 liter sperregrunn. To lag. 2 liter halvblank maling - farge: caffe latte. 1/2 boks hammerslaglakk. 6 meter møbelstoff - svart. 3,5 meter møbelstoff - grå. 5,5 meter gardinstoff - mønstret. 5 meter gardinstoff - svart. Klikklaminat som dekte 3 kvadrat. Isolasjonsplater. Spraylakk - sølvfarge.

Neste sommer skal jeg pusse opp det vesle badet i campingvogna.

18 kommentarer:

  1. du e så god liss beth:)

    SvarSlett
  2. Kjempebra !!
    det ble flott :-)

    Jeg har også pusset opp vår gamle campingvogn - men ikke like gjennomført og flott som du har :-)

    Jeg har malt vegger , byttet trekk på putene , byttet alle lampene , trekt bordplatene med voksduk og vekk med gardinene :-)
    + vi har byttet dobbelsengen som stod midt i vognen med en dobbelseng inntil siden og en etasjeseng på andre siden ( mer praktisk det , når man har mange barn :-)
    Men.. så var det slutt på inspirsjon og tiltakslyst her :-) hihi

    Så resten av planene venter på meg enda :-)
    ( som å male gassovnen )
    Fikk litt inspirasjon nå da etter å ha lest innlegget ditt :-)

    SvarSlett
  3. Jeg drømmer om å pusse opp en gammel vogn, men pris, anledning, tid og overtalelse av mann må til først ;-) Det ble veldig tøft med den malingen!

    SvarSlett
  4. Så utrolig lekkert!!
    Jeg prøver å overbevise mannen om å ta fatt på oppussing av vår vogn!

    SvarSlett
  5. Kan jeg spørre deg om hvor lang tid du brukte på dette? :) Blitt veldig inspirert og vurderer å gjøre dette med vår vogn.. :)

    SvarSlett
  6. Det tok ca. en måned. Jeg jobbet om ettermiddagene etter jobb.

    SvarSlett
  7. Helt utrolig bra!
    Tusen takk for inspirasjon :)


    Maj.F.L.

    SvarSlett
  8. Utrolig fint!!
    Hva pris ble det omtrent på? Med grunning, maling, stoff osv.?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kom på 4-5000 kroner. Jeg har fått isolasjonen til gulvet og laminatet så det kommer egentlig i tillegg.

      Slett
    2. ok :) takk for svar!

      Slett
  9. Har du laget et blogg innlegg om resten av opp pussingen på badet i vognen også? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal ikke pusse opp badet. Det skal være retro:)

      Slett
  10. Håkon-Magnus Fossheim24. januar 2013 kl. 08:09

    Hei Tante Grønn. Jeg har lest litt om campingvogna din som du har gjordt mer varmere inne. det har jeg gjordt d samme og pusset opp inne og malte hele hvit hele vogna. alt brun gjordt meg trist og mørkt. bak vindu på soverommet av SMV 590 boggje fjernet jeg hele bakvindu og fjernet baklys og satt inn ny aluminiumvegg og isolere varne veggen bedre og satt inn innevegg og monterte tilbake til senga som den var sånn man slipper fryse om morgen spesielt vinduet er kaldt når man kjenner ser litt trekk.. og jeg har montert annen type baklys som ingen har gjordt sånn før med slik skjerm over baklys.. og posjekt mitt er ikke ferdig for vinteren kom så prosjektet måtte avbrytes og venter til våren der jeg vil fjerner den digger gamle gummilist med fastvindu der er ofte utett og råtten der skal jeg bytte til nyere firkant vindu med med åpningsmulighet foran litt kortere men ikke farlig der skal jeg forsetter å jobbe inne etter gamle vinduet f\foran er fjernet og bygge om til den nye vinduet og sette inn nye aluminiumplate foran og montere den nye vinduet inn så innvegg tilslutt og gjøre resten ferdig før jeg forsetter male veggen. sånn blir den veldig fin 1983 modell . er ikke god til å skrive her. er selv døv mann.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Håkon-Magnus Fossheim

      Jeg driver å vill renovere min campingvogn som det har fått lekasjer i front og har fuktskader.
      har oxo lyst til å gjøre noe med senga bak så det kan bli plass til 2 voksne og 2 barn (køyeseng)
      Lurer fælt på hvordan bytte aluminiumsvegg og event fjerne vindu pga senga?
      er fuktskader ved takluke pga stått oppe en vinter, i hjørnet over seng bak. hadde et år med MASSE flyvemauer, men ikke sett noen siden, men tror at dem har fjernet noe isolasjon i veggene.

      Gode råd motas med takk :D

      Slett
    2. Jeg har ingen erfaring med å bytte vegger eller vinduer. :(

      Slett
  11. Det høres ut som du er i gang med et godt stykke arbeide i campingvogna. Det er litt leit når man får avbrudd. Men du kommer nok i gang igjen til våren:) Kunne vært morsomt å se resultatet.

    SvarSlett
  12. Vi har nå kjøpt en gammel bobil, som selvfølgelig er nitrist inni. Alt er helt og alt virker. Men jeg vil ha nye farger ogs stoffer. Du har virkelig fått det fint til!!! Skulle ønske jeg kunne ansette deg til å sy nye puter :D Takk for gode tips, men jeg spør for sikkerhets skyld. Pusset du skapdørene før maling? De har jo et tynt lag plast. Jeg blir usikker på hvordan underlaget vil reagere da?

    SvarSlett
  13. Hei :)
    Har nettopp kjøpt en eldre bobil. Jammen skal jeg pusse opp en del. Var kjempemorsomt å se så fin vogna di ble.
    Hadde vert morsomt å se flere bilder ,er det flere som har pusset opp ?

    SvarSlett

Sommertur: Okselv - Stabbursnes for dummies

Jeg gikk alene fra Okselv til Stabbursnes fredag 17. til lørdag 18. juli 2015. Går du motsatt vei av min rute vil du få stigning de førs...